77 tipů pro Windows 7 - prvních 30 tipů

Ondřej Výšek
10 minuty, 7 sekundy
2

TechNet Magazín v posledním čísle zveřejnil zajímavý článek – 77 tipů pro Windows 7. Pro Vaše pohodlí přinášíme překlad tohoto článku.

Tip 1) Vyberte správnou edici. Většina uživatelů ve firmách nepotřebuje dražší Ultimate edici; což zvolit edici Professional pokud nepotřebujete vlastnosti Ultimate/Enterprise jako je Bitlocker.

Tip 2) Upgradujete ? Jděte 64-bit cestou. Windows 7 jako druhý operační systém po Windows Vista plně podporuje 64-bitovou architekturu, dá se tedy říci, že x64-bit architektura dorazila na desktop. Pokud zvažujete nákup nového hardware, nekupujte nový 32-bit hardware pokud se nejedná o netbook.

Tip 3) Používejte XP mód. Ano, součástí Windows 7 je Windows Virtual PC s plnohodnotnými Windows XP. První, zcela inteligentní využití desktopové virtualizace, které jsme viděli – a velice usnadní cestu k Windows 7 aniž bychom museli vzdávat plnou kompatibilitu s Windows XP.

Tip 4) Používejte Windows PowerShell v2. PowerShell není jenom shell – rozhraní mezi uživatelem a počítačem, ale je to nástroj pro administraci, který jste vždy chtěli: paralelní, distribuované zpracování administrativních úkonů. Spravujte stovky počítačů stejně, jako kdybyste spravovali jeden díky PowerShell remoting – vzdálené správě. Windows PowerShell v2 je poprvé součástí Windows 7 a během šesti měsíců dostupný také pro starší edice Windows.

Tip 5) Používejte AppLocker. Pokud jste používali nebo zamýšleli využití Software Restriction Policies od Windows XP. AppLocker konečně umožňuje spouštění povolených aplikací a jejich kontrolu. Využijte jej pro rozšíření antivirového řešení či dokonce jeho náhradu, při použití AppLockeru zajistíte, že uživatelé budou spouštět jenom software, který chcete.

Tip 6) Přepínání mezi Průzkumníkem a příkazovým řádkem. Power Toy, který se velice často instaloval byl “Open command prompt here” (otevřít příkazovou řádku zde). Tento nástroj je přímo součástí Windows 7. Pokud jste v Průzkumníku a chcete otevřít příkazovou řádku, stiskněte SHIFT a následně pravý klik na adresáři, kde chcete otevřít příkazovou řádku. Volba je zobrazena v kontextové nabídce.

Tip 7) Zaznamenejte problémy. Novou vlastností Windows 7 je Problem Steps Recorder (Záznam postupu při potížích), která napomáhá řešení problémů v případech, kdy není dostupná Vzdálená pomoc. Jakmile uživatel, který má problém, zadá ve vyhledávání příkaz “psr”, spustí se aplikace, ve které se spustí záznam a uživatel opakuje stejné kroky, které vedou k reprodukci problému. K zaznamenanému postupu je možné přidat i komentář. Jakmile je zaznamenávání ukončeno, veškeré informace jsou uloženy do MHTML souboru, zazipovány a takto mohou být například odeslány emailem na analýzu pracovníkům podpory.

Tip 8) Připravte výuková videa. Pomocí nástroje jako je například Camtasia připravte krátká 2-3 minuty dlouhá videa. Tato videa pomohou vašim uživatelům najít přesunuté ovládací prvky, pracovat s novým panelem úloh atd. Připravte je na přechod na Windows 7.


Tip 9) Začněte uvažovat o Windows Server 2008 R2. Některé zajímavé vlastnosti Windows 7, jako je například BranchCache či DirectAccess, pracují pouze ve spojení s tímto novým serverovým OS. Upgrade na R2 je vcelku jednoduchý, takže důvodů proč nemigrovat a nevyužít nových možností je velice málo.

Tip 10) Připravte počítače s Windows XP. Nejspíše neexistuje žádná možnost, jak provést přímý upgrade z Windows XP na Windows 7. Započněte plánování a migraci uživatelských dat nyní pro zjednodušení nasazení Windows 7.

Tip 11) Zvažte čistou instalaci. I v případě upgrade z Windows Vista zvažte čistou instalaci ve srovnání s upgrade. Ano, je to náročnější, ale jistým přínosem je méně problémové prostředí.

Tip 12) Zvažte Software Assurance. I v případě, že jste neměli nikdy předtím zakoupeno, zvažte SA pro vaše nové Windows 7 licence. Díky tomu tak budete mít přístup k technologiím Microsoft Desktop Optimization Pack (MDOP), kde je mj. obsaženo i App-V, MED-V a další nástroje. Toto je jenom jedna z mnoha dalších výhod.

Tip 13) Nalezněte nové nástroje. Součástí ovládacích panelů je jeden odkaz na řešení potíží - “Poradce při potížích”, který vás navede ke všem diagnostickým nástrojům v systému. Existují další nástroje, které však nejsou nainstalovány ve výchozí instalaci. Klikněte na “Zobrazit vše” v levém horním rohu a uvidíte, které nástroje pro řešení problémů jsou online a které lokální. Pokud naleznete skript, který nemáte, můžete jej získat zde.

Tip 14) Porozumějte Virtual Desktop Infrastructure (VDI). Windows 7 hraje důležitou roli ve strategii VDI, kde virtualizované Windows 7 jsou hostovány na centrálních serverech pro virtualizaci a uživatelé se k tomuto plnohodnotnému desktopu připojují pomocí RDP. Tato virtualizace je dostupná se zvláštní “Enterprise Centralized Desktop” licencí. Možná byste mohli z těchto nových možností získat výhody pro chod IT.

Tip 15) Připravte se na DirectAccess. DirectAccess umožňuje koncovým uživatelům zjednodušený vzdálený přístup ke zdrojům v organizaci bez potřeby VPN. DirectAccess navíc umožňuje plnou správu nad koncovými počítači např. pomocí Group Policy – to však vyžaduje Windows 7 a Windows Server 2008 R2.

Tip 16) Zapojte Deployment Image Servicing and Management (DISM). Pokud chcete rychle nalézt nebo spravovat balíčky, vlastnosti či ovladače, použijte nástroj příkazové řádky DISM. Pojem “image”, který je v názvu může být zavádějící, že se jedná pouze o nástroj pro nasazení Windows. Jednotlivé přepínače a nápověda, která je obsažena vám pomůže spravovat vlastnosti právě spuštěného OS. Například pro zobrazení seznamu povolených vlastností Windows zadejte příkaz “dism /online /get-features /format:table”. Pro povlení vlastnosti zadejte “dism /online /enable-feature /featurename:”.

Tip 17) Využijte “Troubleshooting packs”. Poradce při potížích využívá tzv. “Troubleshooting packs”, které pomáhají koncovým uživatelům určit a odstranit problémy s operačním systémem, je zapotřebí aktualizovat procedury pro diagnostiku a odstraňování problémů v organizaci. Například již není nutné žádat uživatele o stálé opakování kroků, Poradce při potížích tyto kroky automaticky kontroluje. Také můžete zvážit vytvoření vlastních Troubleshooting packs pomocí Windows PowerShell, což umožní podporu vlastních aplikací.

Tip 18) Zkontrolujte spolehlivost. Sledování spolehlivosti bylo uvedeno ve Windows Vista pod názvem “Sledování spolehlivosti a výkonu”. Ve Windows 7 bylo sledování výkonu odděleno od monitorování výkonu a přesunuto do centra akcí. Je možné otevřít ovládací panely, centrum akcí a pod položkou Údržba otevřete odkaz “Zobrazit historii spolehlivosti” anebo jednoduše zadejte “Sledování spolehlivosti” do integrovaného vyhledávání.

Tip 19) Akceptujte rozlišnost. Pravděpodobně ne všechny organizace budou schopny přejít kompletně na Windows 7 hned teď. To však neznamená, že organizace zůstane kompletně na Windows XP. Mýty ohledně podpory jediného operačního systému byly v mnohých prolomeny, používejte Windows 7 tam, kde to má význam.

Tip 20) Dělejte si výstřižky. Nástroj pro výstřižky tu v jistých podobách je již dlouho dobu, ve Windows 7 můžete dělat výstřižky ještě jednodušeji. Nástroj jednoduše vystřihne část obrazovky podle vašeho výběru. Výstřižek můžete uložit jako grafiku, udělat anotaci pomocí jednoduchých nástrojů. Naučte koncové uživatele používat výstřižky – mohou jednoduše zaznamenat problém, který mají na počítači. Anebo… vytvořte si vlastní knihovnu poznámek.

Tip 21) Prezentační nirvána. Stiskněte klávesovou kombinaci Win+P a spustí se nová aplikace pro nastavení prezentací. Můžete tedy rychle a jednoduše zobrazit obsah na vaší obrazovce a projektoru zároveň. Už si nemusíte pamatovat zkratky, které jsou definovány různými výrobci notebooků. Zkratka Win+X spustí Centrum nastavení mobilních zařízení, kde jsou další možnosti nastavení prezentačního módu.

Tip 22) Ukliďte nepořádek. Stisknutím Win+home minimalizujete aktuální okno na panel nástrojů a nechá vás soustředit na práci, kterou váš šéf tak dlouho urguje.

Tip 23) Administrátor na kliknutí. Windows 7 usnadňuje spouštění aplikací jako administrátor s jednoduchou klávesovou zkratkou. Stiskněte Crtl+Shift a klikněte na ikonu v panelu úloh – voila! Spustili jste program jako administrátor se zvýšenými oprávněními.

Tip 24) Rychlejší instalace. Pokud váš počítač umožňuje boot z USB disku, zkuste následující: XCopy instalaci Windows 7 z DVD na zformátovaný a dostatečně velký USB disk, nastartujte počítač z USB disku a spusťte instalaci. Je to podstatně rychlejší nežli rotující placička.

Tip 25) Vypalte disk jedním kliknutím. Dobrá, dvěma. Dvojklikněte na souboru ISO pro vypálení souboru na CD nebo DVD.

Tip 26) Přehledné body obnovy. Mnoho uživatelů vypínalo bod obnovy jenom proto, že byli vyděšeni něco takového použít. Pod Windows 7 můžeme být mnohem klidnější. Po výběru uloženého bodu obnovy Windows zobrazují které soubory a složky budou ovlivněny obnovou do tohoto bodu.

Tip 27) Synchronizujte časová pásma. Pokud pracujete ve více časových pásmech a často chodíte ve špatný čas na schůzky, protože váš počítač nemá synchronizovaný čas, zkuste přidat další hodiny, což je vlastnost, která byla uvedena u Windows Vista. V nastavení Data a času je záložka, která umožní přidat další hodiny na panel úloh. Zvolte časová pásma, která potřebujete.

Tip 28) Nakonfigurujte Řízení uživatelských účtů (UAC). I pokud jste zapřisáhlými nepřáteli UAC, zkuste mu dát ještě jednu šanci. V ovládacích panelech nakonfigurujte nastavení, které bude o něco méně otravné nežli ve Windows Vista a uvidíte, jestli nemůžete žít bez rozšířené ochrany počítače, kterou nabízí.

Tip 29) RoboCopyCopyCopy. Vždy užitečný nástroj Robocopy.exe může být nyní spouštěn ve více threadech. Spusťte Robocopy /? a uvidíte jaké jsou nové možnosti (např. /MT pro multithreading) a vaše kopírování bude určitě rychlejší.

Tip 30) Remote Desktop Console. Nástroje pro vzdálenou správu (Remote Server Administration Tools – RSAT) ve Windows se neobsahují nástroj na připojení ke konzoli vzdáleného počítače. Pokud spravujete velké množství serverů zkuste stáhnout mRemote ze stránek mremote.org. Tento nástroj umožňuje jednoduchou správu a připojení pomocí různých technologií pro vzdálenou správu – například Citrix Independent Computing Architecture (ICA), Microsoft Remote Desktop Protocol (RDP), Virtual Network Computing (VNC), Secure Shell (SSH) a rlogin. Všechna jména spravovaných zařízení (hostů) jsou zobrazena ve stromové struktuře, můžete je rozdělovat do různých složek, třídit abecedně a stejně tak můžete přiřadit rozdílná přihlášení a uložit bezpečně heslo pro jednotlivá připojení.

Pokračování v článku “77 tipů pro Windows 7 – tip 31 až 77

Autor: Ondřej Výšek

Ondřej je Microsoft MVP od roku 2004, v roce 2008 založil komunitní web optimalizovane-it.cz. Za svou IT karieru, jenž započala v roce 1993 prošel celou řadou pozic, od konzultanta, přes architekt, až po vytváření vizí a strategií zákazníků. V prostředích, ve kterých pomáhal byly desítky, ale i stovky tisíc uživatelů a systémů. V posledních letech se zabývá především cloudovými technologiemi Microsoft 365 a Azure ve společnosti KPCS CZ.

Následující článek Předchozí článek