Microsoft Communications server 14 – novinky v oblasti zařízení II.

V předchozím článku jsme se dozvěděli o existenci nových typů koncových zařízení určených pro CS “14”. Pokud bychom rozčlenili telefony do základních kategorií, podle toho “co umí” a pro koho jsou určeny, dostaneme následující rozdělení:

  • Stolní IP telefon (IW Desk Phone): Polycom CX600, Aastra 6725 iP
  • Telefon pro veřejné prostory (Common Area Phone): Polycom CX500, Aastra 6721 iP
  • Konferenční telefon (Conference Phone): Polycom CX3000

Tyto kategorie reflektují jednak cenu přístrojů a zejména to, co přístroj v dané kategorii umí a přináší uživateli. Obecně bez ohledu na jednotlivé kategorie přináší CS 14 v oblasti koncových zařízení následující novinky:

  • ochrana proti výpadku na úrovni koncového bodu
  • podpora “Emergency Services” – informace o lokalitě, odkud se volá
  • call parking
  • podpora telefonů na veřejných místech (kuchyňka, zasadací místnost, lobby apod.)
  • správa šířky pásma (bandwidth management)
  • soukromá příchozí linka (private line – incoming)

Ochrana proti výpadku Microsoft CS 14 přináší možnost nastavit koncové body tak, aby v případě výpadku jednoho datového centra byly telefony přesměrovány do jiného datového centra. Toto je zajímavé řešení, pokud máte např. 20 poboček distribuovaných v 15 zemích a máte více datových center s CS 14 servery. Můžete nakonfigurovat své koncové body (IP telefony uvedené výše) tak, aby se v případě výpadku CS 14 pokusily připojit automaticky k jinému CS 14.

Podpodpora tísňových volání V případě tísňového volání je v některých zemích nutné, aby byla také patrná identifikace místa, odkud se volá. (např. USA, jak je to u nás nevím – pokud víte, napište prosím do komentáře). Pokud totiž jsou odchozí hovory směrovány do PSTN z jednoho bodu (např. datové centrum v Brně), ale vy voláte fyzicky z IP telefonu z pobočky v Olomouci, mohl by být problém s určením místa volání. Nový CS 14 toto řeší.

Parkování hovoru ”Call parking” řešení umožnuje ve spolupráci s CS 14 na novém typu IP telefonu zaparkovat hovor a vyzvednout si jej odjinud. Např. máte hovory přesměrované do zasedací místnosti (nebo na jiné místo, kde se zrovna nacházíte), můžete si hovor vzít, zaparkovat a převzít si jej v kanceláři.

Podpora telefonů na veřejných místech Pomocí této funkce lze specifikovat, jaké využití a jaké funkce budou mít IP telefony umístěné na veřejných místech ve firmě nebo organizaci. Lze například specifikovat, že v zasedací místnosti budou mít vaši partneři při jednání k dospozici IP telefon umožňující telefonickou konferenci do jejich mateřské firmy atp.

Soukromá příchozí linka Tato vlastnost umožňuje, aby váš IP telefon mohl pracovat s více příchozími linkami. První linka bude mít veřejné telefoní číslo uvedené na firemním webu, druhá linka bude mít neveřejné (soukromé) telefonní číslo. Obě linky budou směrovány CS 14 serverem na stejný IP telefon.

Rozdělení možností komunikace Pokud jste používali IP telefon Polycom CX700 (“Tanjay” – na obrázku), který obsahuje Office Communicator Phone edition, museli jste se před zahájením práce s ním přihlásit pomocí jména a hesla z Active Directory. Potom jste měli přístup k osobním informacím, kalendáří hlasové schránce apod.

 

Microsoft CS 14 přináší společně s novými IP telefony Polycom CX600 a Aastra 6725 iP dvě možnosti “přihlášení” a rozděluje možnost komunikace z těchto zařízení do dvou módů, jak je patrné z obrázku níže.

 

V takzvaném “základním módu” (basic mode) se uživatel “přihlásí” na telefon pomocí PINu a je mu umožněn základní přístup k informacím. Možnost zadání PINu přináší také výhodu při nasazení těchto IP telefonů, nemusíte současně řešit credentials v Active Directory. Umístíte IP telefony a mohou se okamžitě používat. Zadání PINu je také pro většinu uživatelů jednodušší ( :-) ). Základní mód přitom neznamená, že uživatel má v ruce pouze telefon. Může používat své kontakty, případně vidí i fotografii člověka s kterým komunikuje, vidíte informaci o nevyzvednuté hlasové poště atd.

V pokročilém módu se přihlásí uživatel pomocí jména a hesla a má přístup navíc k pokročilým funkcím a doplňujícím informacím, např. ke kalendáři, IP telefon lze používat např. z domova, lze využívat konferenční funkce atp.

Na závěr tohoto příspěvku si můžete prohlédnout obrazovky ze dvou výše uvedenýchIP telefonů.

Příspěvky jsou připravovány podle materiálů zveřejněných na konferenci TechEd 2010 North America, která se konala v New Orelans.

Autor: Tomáš Mirošník

Next Post Previous Post